دکتر ظهیر امامی در گفتگو با کانون خبر ایران: برای توسعه صنعت نفت و گاز در فارس استراتژی مشخصی وجود ندارد

dr zahiremami

دکتر علیرضا ظهیر امامی مدیرعامل شرکت فراپاکس با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت نفت و گاز در استان فارس برنامه و استراتژی مشخصی وجود ندارد گفت در این استان هر کدام از سازمان‏ها رویه و شیوه‎های مخصوص به خودشان را دارند و حتی گاهی اوقات همدیگر را در زمینه توسعه استان خنثی می‏ کنند.

دکتر علیرضا ظهیر امامی مدیرعامل شرکت فراپاکس که از استان فارس در بیستمین نمایشگاه بین‏المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران شرکت کرده در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کانون خبر ایران در ابتدا به سابقه حضور این شرکت در نمایشگاه تهران اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۵ شرکت فراپاکس در نمایشگاه بین‏ المللی نفت و گاز تهران شرکت می‎کند و این برای اولین بار نیست که در این نمایشگاه شرکت می‏کنیم.

دکتر امامی در مورد جایگاه استان فارس در صنعت نفت و گاز کشور گفت: با توجه به نفت‏ خیز بودن و ذخایر گاز استان فارس، سابقه خوب استان در زمینه صنعت پتروشیمی و نیروهای متخصصی که در این زمینه داریم و سابقه و صبغه فرهنگی و علمی که خطه فارس دارد علی رغم همه مشکلاتی که برای فعالیت بخش خصوصی وجود دارد شرکت‏های بزرگ و قدری در استان فارس شکل گرفته و فعالیت می‏کنند.

او افزود: ما امیدوار هستیم با حمایت‏های دولت و قدردانی از جایگاه این شرکت‎ها شاهد رشد و توسعه این شرکت‏ها در استان فارس باشیم.

وی در خصوص دلایل ضعف صنعت در استان فارس نیز گفت: اگر بخواهیم به صورت شفاف صحبت کنم باید بگویم که هماهنگی بین دوایر دولتی در استان فارس وجود ندارد. به خاطر اینکه یک برنامه مدون و استراتژیک برای توسعه صنعتی استان نداریم این هماهنگی لازم وجود ندارد.

ظهیر امامی اضافه کرد: هر کدام از سازمان‏ها رویه و شیوه‎های مخصوص به خودشان را دارند و حتی گاهی اوقات همدیگر را در زمینه توسعه استان خنثی می‏کنند. متاسفانه در استان فارس یک سری تنگ‏ نظری‏ هایی وجود دارد و نسبت به سایر استان‏ها بوروکراسی پیچیده‏ تری وجود دارد.

او گفت: متاسفانه در استان فارس زیرساخت‏های اقتصادی مناسب نیست و یا اصلاً وجود ندارد. به عنوان مثال ما در زمینه راه و بزرگراه دارای فقر شدید هستیم. با اینکه گفته می‏شود فارس قطب الکترونیک کشور است اما مشاهده می‎کنید که چه بر سر شرکت‏های الکترونیکی استان آمده است.

مدیرعامل شرکت فراپاکس اظهار داشت: خصوصی سازی‏هایی که در استان فارس شده به هیچ وجه خصوصی سازی مناسبی نبوده و از رانت استفاده شده است. به اعتقاد من از پتانسیل‎های استان فارس به خوبی استفاده نشده است. این مدیر بخش خصوصی در ادامه اظهار داشت: با پیوستن استان فارس به خلیج فارس و با تغییر برخی از رویکردهای موجود در استان، امیدوار هستیم آن شرکت‏های نفتی و گازی که با وجود این مشکلات در استان شکل گرفته بتوانند زمینه بهتری برای ادامه حیات پیدا کنند و رشد کنند.

او گفت: باید تاکید کنم که در زمینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ما یک قطب هستیم و پتانسیل‏های بسیار خوبی در استان فارس وجود دارد. با توجه به نزدیکی به خلیج فارس، مناطق ویژه عسلویه و منطقه ویژه پارس جنوبی خیلی بیشتر از اینها باید فعال باشیم. مسئولان استان باید قدر این پتانسیل‏ها و ظرفیت‏ها را بدانند و آن را شناسایی کرده و برای استفاده بهتر برنامه‏ریزی کنند.

امامی که دارای دکترای رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه ایروان است با تاکید بر اینکه برای پیگیری امور در استان فارس بسیاری از اوقات ما درگیر بوروکراسی اداری می‏شویم و انرژی ما تحلیل می‎رود گفت: این موضوعات آنقدر انرژی ما را می‎گیرد که حتی بیشتر اوقات فرصت تبلیغات هم پیدا نمی‏کنیم. به خاطر این مشکلات ما فرصت لازم برای معرفی خودمان را نداریم.

وی تصریح کرد: صنعت نفت و گاز در استان فارس به اندازه کافی رشد کرده اما خیلی بیشتر از اینها می‏توانیم رشد کنیم و به کشور خدمت کنیم. اگر مسئولان استان فارس وقت بگذارند و این پتانسیلی که در استان بالفعل شده را مشاهده کنند خیلی به رشد صنعت در استان کمک می‏شود. اگر نهادهای دولتی مرتبط با صنعت نفت و گاز استان فارس ما را به عنوان شریک تجاری خودشان قبول داشته باشند و به ما فرصت لازم را برای فعالیت بدهند مسلماً سود آن در مرحله اول به کارفرمایان که همان نهادهای دولتی هستند خواهد رسید.

امامی در خصوص میزان همکاری مسئولان نفت و گاز استان با شرکت‎های فعال در عرصه نفت و گاز گفت: متاسفانه بوروکراسی شدیدی که وجود دارد حمایت‏ها را کمرنگ کرده است. ما مطالبات بسیار زیادی از سازمان‏های دولتی داریم که اگر این مطالبات به دست ما برسد خیلی می‏تواند در توسعه صنعت نفت و گاز توسط بخش خصوصی موثر باشد.

او اظهار داشت: بانک‏ها نیز در استان فارس استراتژی بلندمدت و میان مدت ندارند و فقط بحث‏های کوتاه‏مدت را پیگیری می‏کنند و فقط به دنبال سودهای کوتاه مدت هستند. ما از بانک‏ها نیز ضربه‏ های سنگینی دریافت می‏کنیم. از یک طرف پول ما دست دولت باقی مانده و از طرفی از موسسات مالی و اعتباری نمی‏توانیم کمکی دریافت کنیم و همه این موضوعات دست به دست هم داده و رشد ما را کند کرده است.

مدیرعامل شرکت فراپاکس در پاسخ به این سئوال خبرنگار کانون خبر ایران که تحریم‏های موجود چه اثری بر صنعت نفت و گاز در کشور گذاشته گفت: تحریم‎های کشورهای غربی خیلی به ما کمک کرد. شرکت‏هایی که از کشورهای خارجی خرید می‏کردند الان باید نیازهای خودشان را از همین شرکت‏های داخلی تامین کنند. با توجه به اینکه هر کدام از پروژه‎های شرکت فراپاکس یک پروژه ویژه و منحصر به فرد است و بر اساس نیاز مشتری کار تولید را انجام می‏دهیم توانسته‎ایم نیاز صنایعی که به سمت ما آمده‏اند را برطرف کنیم.

لینک خبر : دکتر ظهیر امامی در گفتگو با کانون خبر ایران: برای توسعه ... 

 

 

 


search